Home / Kesihatan / Bacaan WAJIB buat semua LELAKI…Elakkan orang tersayang menjadi mangsa seterusnya….

Bacaan WAJIB buat semua LELAKI…Elakkan orang tersayang menjadi mangsa seterusnya….

Bacaan WAJIB buat semua LELAKI… Post Partum Depression is REAL… 😭

Elakkan orang tersayang menjadi mangsa seterusnya…. 😭

Emosi wanita jangan dibuat main.. lebih-lebih lagi pada wanita meng=andung, berpantang dan menyusukan anak.

Terlalu banyak kes yang meruntun jiwa melibatkan wanita..

Kes mak k=elar anak.
Kes ibu campak bayi baru lahir dari rumah.
Kes meroy=an.

PPD (post partum depression) is REAL.
Sakit ni melibatkan emosi dalaman yang sesiapa tidak tahu.. selain orang yang mengalaminya..

Kadang kita tengok isteri kita normal, happy.. nampak macam takda masalah, tetapi kita tidak tahu apa yang terbuku di dalam hati dan sebaliknya.

Seharusnya kita rajin bertanya bukan ‘buat bodoh’ buat tak reti bila tengok isteri penat.. leka main handphone sambil tengok isteri susukan anak dan suapkan anak yang lain makan..

Suami kena rajin ‘BERTANYA’.

Konsep bertanya sangat digalakkan dalam rumahtangga.

TANYA isteri ‘ dah makan ke belum?’
TANYA isteri ‘ macamana anak-anak hari ini?’
TANYA isteri ‘ ada apa-apa kerja rumah yang masih berbaki?’
TANYA isteri ‘ sayang penat? Rehatlah dulu’

Ada sesetengah suami, tak perlu ditanya.. tengok dari reaksi isteri automatic kita tahu keadaan dia seharian. Terus tolong urus anak dan sediakan apa yang patut. Tolong jangan buat tak tahu sedangkan diri tu TAHU!

Jangan pandang remeh bila isteri mula tunjukkan tanda-tanda ini:

1. Moody dan sensetif tak tak tentu pasal.
2. Diri sendiri tak terurus.
3. Mengasari anak.
4. Tak cukup tidur.
5. Berhalusinasi sendiri.

Suami.. jangan biar isteri sendiri dalam segala hal. Bila isteri sering menangis, bantu dia.. zikir dan doa dalam hati kita.

Ciu=m, pujuk dan pel=uk dia seeratnya.
Jika dia sedang ceritakan masalahnya, dengar luahan hati dia.
Diam dan dengar tanpa bantah.
Teruskan suntik kata-kata semangat dan dorongan buatnya.

Wanita yang sedang mengalami tekanan perasaan hanya memerlukan sesorang untuk dia meluah rasa, untuk melepaskan apa yang selama ni terbuku dihati dia..

Dia rasa sesak dalam kepala.. kemarahan dia membuak-buak.. otak dan fikiran dia bercelaru.. kadang-kadang cakap pun dah tak betul.

Lagi satu! Jangan biar orang sesekeling mencemuh atau mengkritik kelemahan isteri anda berjemaah.. tak kiralah mak mertua ke, pak mertua ke, jiran-jiran, adik beradik atau pun mak ayah wanita itu sekali pun..

Tolong bercakap mewakili dirinya.. bela dan tunjukkan tanggungjawab anda kepadanya.

Wanita mero=yan, tidak ingat dan tidak sedar siapa dirinya.. ianya boleh berlaku pada sesiapa sahaja.. tak kisah lah dia pengarah urusan ke, cikgu ke, surirumah mahupun ustazah.. kalau dah penat dan stress mungkin dia akan ‘TERTEWAS’.

SUAMI.. jangan marah seorang wanita ketika emosi dia tidak stabil.
Jangan sakiti hatinya.. jangan mengukit! Jangan berkira!

Jika dia salah, tegur dengan baik.
Jika dia penat, urut dia.
Jika dia sibuk melayan anak, uruskan kerja rumah yang lain.

Bantu dia di sebalik nya..

Kredit : Syukriyah Idrus

 

Perhatian : artikel dalam web ini diambil dari pelbagai sumber sekiranya didapati ia tidak benar sila pm admin dibawah untuk memadamkannya

PM kami disini — > https://www.facebook.com/MediaVirall/messsages

Pengiklanan berbayar

ingin jana pendapatan RM100-RM300 setiap hari dengan grab tetapi tiada kereta? kami sediakan kereta untuk disewa khas Area KL dan Selangor sahaja

Check Also

Kezaliman terhadap Umat islam Ughyur disifatkan Rahmatan Lil Alamin oleh Mujahid- Dr Ahmad Sanusi

Kekeliruan Konsep Rahmah YB Mujahid 1. Ketika mengadakan sesi lawatan ke Kem Tahanan Ughyur di …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!